اعتياد نوجوانان به اينترنت
تحقیق راجب یکی ازاسیب های نوپدید اجتماعی اعتیاد به اینترنت
تاریخ : یک شنبه 12 بهمن 1393
نویسنده : کیمیا فانی

ورود تكنولوژيها و فناوريهاي نوين و همچنين افزايش استفاده از ماهواره، اينترنت ، موبايل و ...در ميان جوانان، نوجوانان و خانواده ها باعث بروز آسيبهاي اجتماعي زيادي در جامعه شده است به طوري كه ترويج خشونت، از بين رفتن ارزشها، رواج عشقهاي مجازي، روابط جنسي خطر آفرين و ... از جمله آسيبهاي ناشي از فضاي مجازي است. بر همين اساس نشستي با موضوع بررسي آسيبهاي اجتماعي نوپديد و ارائه راهكار براي مقابله با آنها در خبر گزاري مهر برگزار شد كه در آن دكتر فرهاد اقطار مدير كل پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي سازمان بهزيستي، دكتر حسن موسوي چلك مدير كل آسيبهاي اجتماعي وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي و دكتر مجيد ابهري آسيب شناس و متخصص علوم رفتاري حضور يافتند. 
مديركل پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي سازمان بهزيستي در پاسخ به اين سوال كه تعريف ما دچار مشكل است يا جرم هاي موجود در كشور زياد است، گفت: اين جرم ها بستگي به ارزش فرهنگ كشور ما دارد كه تعداد آنها زياد شده است. برخي از فناوري هاي جديد به تازگي وارد كشور شده در حالي كه در دنيا يكي دو دهه قبل از آ ن استفاده مي شده مانند نسل سوم موبايل كه تازه وارد ايران شده است. 
اقطار گفت: كره جنوبي رتبه اول كاربر اينترنتي را در دنيا دارد در حالي كه ايران در خاورميانه داراي بيشترين كاربر اينترنتي است. 
وي افزود: قبل از اينكه يك فناوري وارد كشور شود بايد فرهنگسازي استفاده از آن نيز انجام شده باشد و در دنيا نيز اين گونه است به همين دليل مشكلي پيش نمي آيد اما در كشور ما چون اين فرهنگ سازي در قبال توليد فناوري ها ايجاد نشده يك آسيب نوپديد محسوب مي شود و در مجموع مي توان گفت هر صنعت و فناوري كه وارد مي شود با خود آسيب هايي نيز به همراه دارد. 
اعتياد 35 درصد جوانان و نوجوانا ن به اعتياد به اينترنت 
وي تاكيد كرد: براساس آمارهاي موجود 15 تا 35 درصد جوانان و نوجوانان در دنيا دچار اعتياد به اينترنت هستند به طوري كه چين اولين بيمارستان اعتياد به اينترنت را تاسيس كرده است . 
به گفته وي ، در شرايطي كه تهديدهاي زيادي از سوي شبكه هاي خارجي فارسي زبان مي شود وبا پخش فيلمها و سريالهايي ارزشهاي ما را تهديد مي كنند بايد پيوستهاي فرهنگي براي مقابله با آنها داشته باشيم. 
مديركل دفتر پيشگيري از آسيب هاي سازمان بهزيستي افزود: از سوي ديگر ميزان خشونت  در سريالهاي ما بسيار زياد است به طوري كه اغلب آنها پليسي و جنايي هستند و در اين شرايط ما چگونه انتظار داريم كه كودكان ما دزدي ، كار با اسلحه ، خشونت ، ازدواج دوم ، دوستيهاي خياباني و ... را ياد نگيرند. 
وي گفت: علت اين موضوع نيز اين است كه در حوزه تصميم گيري مسائل اجتماعي دانشگاهها و نخبگان دخيل نشده اند. كپي برداري از سريالها و فيلمهاي خارجي با پيوست فرهنگي فرق مي كند و بايد به جاي اين كار، براساس ارزشها و باورهاي مذهبي و ملي خود توليداتي در كشور داشته باشيم. تمامي دستگاهها براي انجام اقدامات فرهنگي مانند صدا و سيما، دانشگاهها بايد وارد عمل شوند و براي 10 سال آينده برنامه ريزي كنند . 
قبل از ورود تكنولوژي جديد
بايد فرهنگ سازي شود
در ادامه اين نشست سيد حسن موسوي چلك مديركل دفتر آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز گفت: جامعه ما در حال حاضر از جامعه سنتي به سوي جامعه صنعتي پيش رفته و هم اكنون نيز به سمت جامعه الكترونيك در حال حركت است. بنابراين مي توان گفت كه فضاهاي مجازي نقش بسيار تعيين كننده اي دارند به همين دليل امروزه مديريت دانش و اطلاعات نيازمند يك سري تغييرات در تكنولوژي هاست به طوري كه بايد به سمتي حركت كنيم كه در حداقل زمان بتوانيم حداكثر اطلاعات را به افراد ارايه دهيم. براي حركت به اين سمت نيازمند بازنگري جدي در حوزه نرم افزار، سخت افزار و تكنولوژي هاي جديد هستيم به طوري كه كشورهاي پيشرفته براي تاثيرگذاري فرهنگي از اين فضاي مجازي استفاده كرده و برنامه هاي كوتاه مدت و بلندمدت در اين حوزه تدوين كرده اند. 
مديركل دفتر آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: امكانات و تكنولوژي هاي جديد هم فرصت هستند و هم تهديد و چنانچه قبل از ورود اين كالاها و تكنولوژي ها نحوه درست استفاده از آن را ياد بگيريم تبعات منفي آن نيز كمتر خواهد شد. 
به ازاي هر 100 نفر 130 تلفن همراه وجود دارد
به گفته وي، موبايل و ماهواره يك فرصت است ولي اينكه چگونه از آن استفاده مي شود جاي بحث زيادي دارد. در مجموع هيچ راهي جز تن دادن به تكنولوژي و فناوري هاي نوين نداريم و راهش نيز اين است كه تدابيري انجام دهيم تا عوارض منفي آن كمتر شود. اين موضوع لازمه اش آن است كه چنانچه كه تكنولوژي وارد كشور مي شود به همراهش پيوست فرهنگي و اجتماعي نيز آورده شود و در كنار آن به مردم هم آموزش استفاده صحيح از تكنولوژي داده شود و هم آثار مثبت و منفي آن گوشزد شود. 
موسوي گفت: براساس اعلام مخابرات نفوذ تلفن همراه در ايران 130 است يعني به ازاي هر 100 نفر 130 تلفن همراه وجود دارد. اين موضوع از نظر سرعت انتقال اطلاعات خوب است اما چنانچه نحوه استفاده درست از آن را ياد نگيريم در خانه باعث اختلاف مي شود، در رانندگي تبعات منفي دارد و در سلامت فرد نيز تاثير منفي به دنبال خواهد داشت. همچنين بررسي روند تحولات تكنولوژي و امكانات نرم افزاري تلفن همراه در 10 سال اخير نشان مي دهد همه اين امكانات فرصت بهتري براي اطلاع رساني و همچنين تهديدي براي آسيب رساني محسوب خواهد شد چنانچه درست مديريت نشود. 
نحوه صحيح استفاده از فناوريهاي جديد به مردم آموزش داده نمي شود
به گفته موسوي ، آموزش مجازي، كاهش هزينه، سرعت و يكسان سازي اطلاعات و استفاده از ويدئو كنفرانس از جمله مزيت هاي استفاده از اينترنت است اما در كشور ما استفاده درست از آن را مردم بلد نيستند و دليل آن نيز اين است كه اين موضوعات كالا ديده مي شوند و هيچ زماني بروشورهايي براي نحوه استفاده درست تلفن همراه، تلويزيون، ماهواره و يا اينترنت به مردم ارايه نمي شود. 
مديركل دفتر آسيب هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به اينكه برخي از شركت ها تبليغات درستي براي فروش محصولات تكنولوژي هاي خود ندارند و فقط به فكر سود خود هستند، گفت: هنگامي كه اپراتور اول براي تبليغ خود عنوان مي كند از 12 شب تا 6 صبح تسهيلات به افراد ارائه مي شود هيچ فردي سوال نمي كند كه ممكن است در اين زمان كه همه مردم خوابند برخي افراد از اين تلفن به صورت نابجا استفاده كنند. 
وي به جنگ نرم افزاري و ناتوي فرهنگي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر درگير با تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي و ناتوي فرهنگي هستيم كه تمام اينها از طريق گسترش تكنولوژي ها و فضاي مجازي منتقل مي شوند. چنانچه به دنبال اين هستيم كه سلامت اجتماعي را افزايش دهيم بايد از تهاجم فرهنگي جلوگيري كرده و با ارايه راهكارهايي با جنگ نرم مقابله كنيم چون هرچه روي جوانان و نوجوانان كشورمان سرمايه گذاري كنيم آينده خود را تضمين كرده ايم. 
جوانان در معرض آسيب ناشي از فضاي مجازي 
وي تاكيد كرد: در فضاي مجازي بيشترين تهديد و آسيب متوجه جوانان و نوجوانان است و اين افراد هستند كه در معرض بيشترين خطاها قرار گرفتند و براساس تحقيقات انجام شده تهديد فضاي مجازي بر روي دختران بيشتر از پسران است و در آينده نيز بيشتر خواهد شد. با ابن همه هيچ مشكلي نيست كه راه حل نداشته باشد به طوري كه چند سال اخير نيز اين دغدغه در فضاي مجازي در حال ايجاد است و تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي نيز كه امسال از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد در اين خصوص و به منظور مبارزه با آسيب هاي ناشي از فضاي مجازي شكل گرفته است. نحوه استفاده بهينه از فضاهاي مجازي و حركت به سمتي كه واقع بينانه تر نگاه كنيم از جمله اقداماتي است در حال شكل گيري است كه البته بايد سرعت آن زياد شود. 
موسوي افزود: هر زماني كه براي مديريت و كنترل آسيب هاي اجتماعي اقدام شود خوب است و لازمه اين كار نيز اين است كه در سياست گذاري هاي كلان به موضوع فرهنگي توجه زيادي شود. آسيب هاي اجتماعي و تهديدهاي ناشي از فضاي مجازي در سال هاي اخير بيشتر شده به طوري كه در قالب آسيب هاي اجتماعي نوپديد در جامعه شناخته شده اند و البته يك سري از آسيب ها نيز بازپديد هستند به طوري كه استفاده از آن در حال حاضر زياد شده مانند استفاده از الكل كه در حال افزايش است. در مجموع بايد به سمتي حركت كنيم كه باور كنيم كه فضاها و تكنولوژي ها و دسترسي به فناوري ها يك فرصت محسوب مي شوند و در صورت مديريت درست اين تهديدها از بين خواهند رفت. 
وي در مورد همكاري ارگان هاي مختلف گفت: قوه قضائيه، نيروي انتظامي، سازمان هاي اجتماعي و فرهنگي همه بايد در اين خصوص همكاري هاي لازم را داشته باشند. 
وي تاكيد كرد: لازمه مديريت تكنولوژي و فناوريها اين است كه عملكرد كشورهاي ديگر كه در اين خصوص خيلي از ايران جلوتر هستند بررسي شود و سپس با ايده گرفتن ازاقدامات آنان ، آنها را براي استفاده در كشورمان بومي كنيم و همچنين بايد گذشته خود را نيز آسيب شناسي كرده و با رويكرد به آينده، سياستهايي را تدوين و برمبناي آنها برنامه ريزي مناسبي انجام دهيم. 

منبع...

مرکزتحقیقات صداوسیما

http://www.rcirib.ir/viewnews.asp?id=3367




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اعتیاد , به , اینترنت , اسیب , تحقیق ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
درباره من: به وبلاگ من خوش آمدید در این وبلاگ مطالبی راجب اسیب های اجنماعی نوپدید (اعتیاد به اینترنت)برای شما بازدیدکنندگان گرامی اماده کردم عتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه در زندگی و وابستگی به آن به صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگنویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود.